Als moeder die al twintig jaar in de techsector werkt, ben ik er als de kippen bij om te voorkomen dat AI mijn kind zal beïnvloeden.

Ik zie mijn dochter, die op de middelbare school zit, scrollen op TikTok en YouTube, dus ik weet dat ze wordt blootgesteld aan video’s die niet echt zijn. Hoezeer ik de kansen die de nieuwe technologie biedt ook inzie en hoezeer ik het zelf ook gebruik, het baart me wel zorgen. Ik weet niet wat deze nieuwe technologie betekent voor de volgende generatie.

Mijn grootste zorg op dit moment is de vervorming van de werkelijkheid. Ik zorg ervoor dat mijn dochter begrijpt wat echt is op sociale media en wat is gecreëerd om haar te verleiden om ergens op te klikken, zich ergens in te schrijven of dingen te kopen.

Ik leer haar nu hoe artificial intelligence begrepen moet worden, door een paar eenvoudige richtlijnen te volgen.

1) Controleer feiten

Ik vertel mijn dochter dat als ze twijfelachtige nieuwsberichten ziet, ze de feiten moet controleren in plaats van het meteen te geloven.

Ik heb haar geleerd om naar Google News te gaan om ten minste één legitieme nieuwssite te vinden die de inhoud van sociale media ondersteunt. Als ze niets kan vinden op een legitiem nieuwskanaal dat ondersteunt wat ze heeft gezien of gelezen, weet ze iets waarschijnlijk niet echt is.

YouTube-kanalen zijn ook geen sites waar je feiten moet controleren.

2) Begrijp hoe algoritmes werken

Ik praat met mijn dochter over hoe algoritmes werken: hoe inhoud voor haar wordt gepersonaliseerd op basis van berichten waar ze vaker op klikt en dingen die ze vaker bekijkt.

Ze is nu oud genoeg om te begrijpen dat YouTube, TikTok en Instagram kanalen zijn die commerciële doelen nastreven.

Ik leer haar om patronen op te merken: waarom zie ik zoveel van dit soort video's? Waarom wordt het naar mijn tijdlijn gepusht? Zou dit zijn om me iets te laten geloven dat niet waar is?

Zodra ze de patronen herkent, zorg ik ervoor dat ze begrijpt dat wat het algoritme inschat over haar voorkeuren, niet per se is wat ze zelf ook wil of zou moeten willen.

3) Pas op voor AI-fluencers

Ook vertel ik mijn dochter dat ze de influencers en makers die ze volgt op sociale media en YouTube, niet moet vertrouwen. Net als de Big Tech-bedrijven is het hun doel om te zorgen dat ze zoveel mogelijk views krijgen op hun video's.

Ik heb haar geleerd dat influencers video's maken om geld te verdienen, waarbij ze kunstmatige intelligentie kunnen gebruiken om de waarheid te verdraaien.

Soms zijn influencers zelf marionetten van iemand achter de schermen, die veel geld probeert te verdienen aan advertenties.

4) Herken AI

Bij video's die door AI zijn gemaakt, heb ik haar geleerd op bepaalde details te letten. Er zijn altijd dingen die opvallen: haperende gezichtsbewegingen, ogen die niet knipperen, lipbewegingen die niet samenhangen met de woorden die worden uitgesproken, vreemde overgangen tussen bewegingen, vreemd haar, een vreemde stem of toon, vreemde belichting of rare schaduwen, vreemde of haperende achtergrondelementen of een gebrek aan emotie.

Toen ik bijvoorbeeld een AI-video met een arts bekeek, had de neppersoon geen emotie in haar stem toen ze het had over een patiënt die een gat in haar maag had.

Ik laat haar ook zien hoe AI wordt gebruikt om desinformatie op te sporen en welke tools ik thuis en op het werk gebruik om inhoud te verifiëren.

AI maakt deel uit van de toekomst - of we dat nu leuk vinden of niet

Ik wil dat mijn dochter weet dat het niet alleen maar kommer en kwel is. AI kan ten goede worden gebruikt, zoals ik elke dag zie in de technologiesector.

De technologie is nog niet perfect en de AI-industrie heeft meer vrouwelijke ontwikkelaars nodig en ouders die kunnen nadenken over de impact op gezinnen. Ondertussen voed ik mijn kind op om vraagtekens te zetten bij alles wat ze online ziet.

Priya Rajendran is vicepresident productontwerp en -ontwikkeling bij een Fortune 500-bedrijf. Ze is ook de medeoprichter en CEO van It's A Family Thing.

LEES OOK: Opschalen van AI-modellen maakt artificial intelligence niet slimmer, aldus AI-baas Yann LeCun van Meta